دسته‌بندی نشده

حمل و نقل تجهیزات زنبورداری

توسط 1 فوریه 2020 فوریه 2nd, 2021 دیدگاهی ثبت نشده

باربری در تجهیزات زنبورداری

زنبورداری یکی از شاخه های مهم بخش کشاورزی است که در تامین عسل و فرآورده های جانبی آن به عنوان بخشی از مایحتاج روزانه مردم نقش مهمی دارد. تجهیزات موجود در زنبورداری ها نیز با توجه به ظرفیت و شرایط هر زنبورداری متفاوت است و حمل و نقل این تجهیزات باید با دقت کافی صورت بگیرد تا مشکلی در حین کار ایجاد نشود.

باربری و اتوبار ظریف بار انواع تجهیزات زنبورداری از جمله ترانس موم دوز ، اکستراکتور ، توری زنبورداری ، کندوها ، انکوباتور ، دودی ، انواع کاردک و چنگال و موم دوز ، دیواره ساز مومی ، ظروف بسته بندی و سایر تجهیزات مورد نیاز شما زنبورداران محترم را با رعایت کامل نکات ایمنی و در مدت زمانی مناسب جابجا خواهد کرد.

برای جابجا کردن و انتقال کلنی های زنبور عسل چند نکته مهم را باید مد نظر داشت.
۱ – جابجائی کندو ها در هنگام شب یعنی پس از غروب آفتاب که همه زنبورهای کارگردر کندو هستند صورت گیرد.
۲ – باید تمام سوراخها و درزهای و دریچه پرواز کندو به جز سوراخ های تهویه کندو بسته شود .
۳ – باید کندوی شما ۱۰ قاب باشد و یا قاب های خالی در داخل کندو گذاشته شود تا به هنگام حمل قابها داخل کندو جابجا نشده که باعث تلف شدن زنبورها و یا ملکه گردند . اگر برای شما امکان این کار نیست از یه تیکه چوب و یا یک میخ بلند در طرفین قابها برای فیکس کردن قاب آخر استفاده کنید.
۴ – درب کندو ها محکم بسته شود و در صورتی که امکان دارد بخصوص برای ردیف روی بار کامیون در دو طرف درب و کندو میخ کوبیده شود و با سیم به هم وصل گردد تا باد درب کندو را برندارد و یا اگر در حین حمل و نقل کندو به زمین افتاد درب باز نشود و زنبور ها بیرون بیایند.
۵ – حجم محل بار وسیله نقلیه  باید متناسب با حجم کندوها باشد تا از تکانهای شدید کندوها جلوگیری شود .
۶ – موتور وسیله نقلیه باید از ابتدای بارگیری روشن باشد تا زنبور ها از ابتدای بارگیری به صدای موتور عادت داشته باشند.
۷ – در هنگام بارگیری باید سعی شود که لبه سقف بالاترین ردیف های کندوها موازی با لبه قسمت بار وسیله نقلیه باشد یا حداکثر یک ردیف بالاتر از آن باشد.
۹ – پس از بارگیری باید تمام ردیفهای کندوها با طناب یا سیم بکسل محکم شود تا در هنگام حرکت وسیله نقلیه ، کندوها تکان نخورند.
۱۰ – چنانچه نیاز باشد که وسیله نقلیه بین راه توقف کند بهتر است در محل سایه توقف کند و طول مدت توقف زیاد نباشد.
۱۱ – بهتراست زمان حرکت طوری تنطیم شود که وسیله نقلیه در شب حرکت کند و تا قبل از بالا آمدن آفتاب به مقصد برسد . زیرا با گرم شدن هوا امکان تلف شدن زنبور ها وجود دارد و زنبورها در شب تمایل به خروج از کندو ندارند.
۱۲ پس از رسیدن به مقصد باید مکان زنبورستان را در محلی مسطح و مرتفع انتخاب نمود و کندوها را پشت به باد قرار داد و سپس بعد از گذشت نیم ساعت از استقرار سوراخ پرواز تمام کندو ها را باز نمود.
۱۳ – بایستی توجه نمود که پس از استقرار کندوها در محل جدید نباید تا سه روز به بازرسی وضع داخلی کندوها اقدام نمود زیرا حداقل ۳ روز لازم است تا زنبورها بتوانند با تنش مهاجرت خود را تطابق دهند و آرامش معمولی در کندو برقرار شود.
۱۴ – در مواقع گرم سال ممکن است نیاز باشد که در هنگام مهاجرت زنبورستان با پاشیدن آب روی کندوها به خنک کردن فضای داخلی کندوها کمک شود.
۱۵ – در مناطق سرد سیر یا در فصول پاییز و زمستان مشکلات تنش گرما در حین مهاجرت زنبورستان وجود نخواهد داشت یا کمتر خواهد بود . خصوصا که در هوای خنک یا سرد زنبورها تمایلی به خروج از کندو ندارند . بنا بر این در فصل گرم سال نباید روی بار کندو ها را با چادر بست ولی در فصل سرد باید با چادر روی بار را بست.
۱۶ – گاهی زنبوردار مجبور است در طول روز اقدام به کوج زنبورستان خود کند . در این شرایط باید قبل از بارگیری کندو ها مقداری دود غلیظ وارد سوراخ پرواز کندوها کند و آنها را منتقل کند. ولی چون در روز مقداری از زنبورهای چرا کننده در مزرعه هستند باید یک یا چند کندوی حاوی زنبور و یا بدون زنبور ولی دارای قابهای بافته شده را در محوطه قرار دهد تا زنبورها پس از مراجعت به آنها وارد شده و بعدا انتقال داده شود ولی باید سعی شود در روز این کار انجام نشود.
۱۷ – در حرکت وسیله نقلیه باید آهسته حرکت کند و از ترمز های شدید و یا شتاب شدید خود داری شود و راننده و سرنشینان خودرو باید با لباس کامل زنبور داری بوده و تا پایان حرکت از برداشتن کلاه و در آوردن لباس یا دستکش خود داری کنند. چرا ممکن است در حین حرکت زنبوری وارد کابین شده و اقدام به نیش زدن کند و احتمال تصادف به وجود آید .
۱۸ – اگر کندوهای شما فرسوده هستند باید از کندوهای نو و بدون هیچ گونه درز و شکافی استفاده نمایید و درب کندوها کیپ باشد و به راحتی برداشته نشود . اگر کندویی از شما درزی داشت با چسب و یا گل رس آن را بسته و مواظب باشید که کندویی از روی بار و یا دست کارگر حمل به زمین نیفتد.

از طرفی خدمات مشاوره رایگان باربری و اتوبار ظریف بار به شما کمک خواهد کرد تا انتخاب بهتری در مورد سرویس حمل و نقل تجهیزات زنبورداری خود داشته باشید.

شماره باربری

شماره تلفن 1500 به صورت شبانه روزی در اختیار شما است تا بدون نیاز به کد از طریق تلفن ثابت و تلفن همراه با ظریف بار در ارتباط باشید. اطمینان به تیم ظریف بار ، تجربه ای متفاوت و خوشایند را برای شما رقم خواهد زد. با ما تماس بگیرید.

error: Content is protected !!